Christiania Torv - Stil og arkitektur

Christiania torv var byens politiske, sivile og handelsmessige sentrum i de første hundre årene etter 1624. Torget hadde i utgangspunktet en tilnærmet kvadratisk form, dannet ved utsparing av de fire tilstøtende kvartalene, slik at de to kryssende gatene løp midt gjennom torget.

5 recommendations

Torgets forhold til gatenettet svarer til renessanseteoretiske krav til en representativ utforming. Christian IV var godt orientert i samtidens byplanteori. Torget i Livorno i Italia kan ha vært et forbilde. Byen, som også hadde en rutenettsplan, var blitt anlagt i 1580.

Torgets forhold til gatenettet svarer til renessanseteoretiske krav til en representativ utforming.

Beliggenhet og utvikling

Ønsket om å ha kirken liggende på et høyt sted kan ha bestemt plasseringen, sammen med det praktiske ved å kunne tappe fra festningens vannledning her oppe til byens hovedbrønn. Et ønske om å avbalansere det økonomiske tyngdepunktet nede ved havnen kan også ha vært medvirkende. Torgets utstrekning og kvadratiske form ble tidlig innskrenket i nordre hjørne av kirkegårdsmuren med tilhørende salgsboder. Ytterligere endring skjedde i 1740, da det gamle rådhusets nye eier fikk flyttet sin eiendomsgrense ut på torget. Dagens bygningsrekke på sydsiden ligger i denne grensen. Disse bygningene er oppført på 1800-tallet.

Utvikling i moderne tid

I 1990-årene ble torgets nordhjørne endelig gjenskapt. Ny bebyggelse ble tegnet av arkitekt Torstein Ramberg etter forutgående konkurranse og innen et prosjekt for å gjenskape torgets gamle form og miljømessige verdighet. Den nye bebyggelsen refererer seg særlig volummessig til den opprinnelige, uten å være stilkopierende. Torgets nyeste tilskudd er fonteneskulpturen ”Christian IVs Hanske”, utformet av Wenche Gulbrandsen og beliggende på plassen til den aller første vannkunsten.