Østbanestasjonen

Jernbanetorget 1

Det var en gang, at reisen sørover i Europa startet på "Østbanen". I dag går det ikke tog fra den gamle hallen lenger, men den har fått nytt liv og den vakre bygningen dominerer fortsatt på Jernbanetorget.

0 anbefalinger

"Østbanen"

Østbanestasjonen ble oppført i 1882 og erstattet da stasjonsbygningen oppført til Norge første jernbanestrekning - «Hovedbanen» som gikk mellom Oslo og Eidsvoll.

Stasjonen var i alle år kjent som "Østbanen" og selv om det ikke går tog fra den gamle hallen lenger, er bygningen fortsatt med på å dominere og definere Jernbanetorget.

Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

Stemningsbilde av Østbanen fra 1968.

Norges første jernbane

Allerede i 1854 ble Jernbanetorget et trafikknutepunkt. "Hovedbanen", Norges første jernbanestrekning ble åpnet. Den gikk mellom Oslo og Eidsvoll. Selvsagt måtte man ha en standsmessig stasjonbygning, og topparkitektene Heinrich Schirmer og Wilhelm von Hanno ble hentet inn.

Deler av den røde teglbygningen er fortsatt bevart, integrert i Østbanens nordfløy.

Foto: N. E. Saugstad, Byantikvaren

En del av den eldste stasjonsbygningen er fortsatt bevart. Disse bildene er fra 1976.

"I 1854 åpnet Norges første jernbanestrekning, mellom Oslo og Eidsvoll"

Stasjonen ble for liten

Da Østfoldbanen skulle føres inn til stasjonen på Jernbanetorget, ble det klart at den var for liten. Hele stasjonsanlegget med spor og bygninger måtte utvides 1879-92. Den gamle toghallen ble revet og dagens lyse murbygning sto ferdig i 1882.

Igjen ble en av tidens mest kjente arkitekter brukt, Georg Bull, bror til Ole Bull. Han tegnet også bl.a. Vestbanestasjonen, Jacob kirke og flere villaer i Homansbyen, i tillegg til å være NSBs faste arkitekt fra 1863 til 1872. På disse årene tegnet han mange stasjonsbygninger på flere forskjellige togstrekninger.

Foto: Byantikvaren

Georg Bull tegnet en flott jernbanehall i tidens stil.

Stilfull arkitektur

Georg Bull la hovedinngangen til den nye stasjonsbygningen som en forlengelse av Karl Johans gates midtlinje. Dermed dannet monumentalbygget en helt logisk akse med byens paradegate.

Fasadeuttrykket vitner også om at stasjonen skulle ruve godt i bybildet. Det midtre partiet er trukket fram, og to lange fløyer brer seg ut til hver side. Innvendig lå den store avgangshallen, med forseggjorte søyler i smijern som bærende konstruksjoner.

Foto: Byantikvaren

Rive Østbanen?

Allerede i 1938 ble det foreslått at Oslos østre og vestre jernbanenett skulle knytes sammen med en tunnel. Først i 1987 ble imidlertid nye Oslo S åpnet.

I mellomtiden hadde det vært planer om å rive hele Østbanestasjonen, men i 1976 vedtok heldigvis Bystyret en reguleringsplanen som forutsatte at mesteparten av den gamle stasjonsbygningen skulle bevares.

Foto: Randulf Kure/Oslo Museum

Travle passasjerer på Østbanen 1962

Butikker og hotell

I dag går det ikke lenger tog fra Østbanen. Den ble gradvis nedlagt som jernbanestasjon 1987-90 og huser i dag butikker, restauranter og et hotell. Den gamle Østbanestasjonen er i dag fredet.

Foto: Tom Wassum, Byantikvaren

Dette bildet er tatt i 1995, men de engang så moderne arkitekturelementene er allerede da fjernet, og nye har kommet til.

Vaterland

Et kuriøst faktum er at dagens jernbanestasjon og området omkring ligger på gammel sjøbunn. Da Christiania i 1624 ble anlagt, gikk strandlinjen omtrent langs nåværende Dronningens gate, og ved flo munnet Akerselva ut i fjorden ved Vaterlands bru. Gradvis ble området fylt igjen og området Vaterland oppsto. Navnet kommer antagelig fra det nederlanske Water – vann.

Foto: Svene Styft, Byantikvaren

Utenfor Østbanen telles det ned til OL på Lillehammer. Foto fra januar 1994.