Tollboden, Tollpakkhuset og havna

Tollbugata 1

Tollboden og Tollpakkhuset var blant havnas viktigste bygg og helt sentrale i forbindelse med eksport og import av varer. Tollpakkhuset, oppført 1846-50 er den gamle havnas eldste bevarte bygning.

Foto: Tove Solbakken / Byantikvaren

1 anbefaling

En ny by

Bjørvika har alltid vært et sentralt sted i Christiania. I 1624 brant middelalder-Oslo i Gamlebyen nok en gang ned til grunnen. Kong Christian IV var lei av gammeldagse byer som brant, og ville oppføre en ny by, Christiania, på den andre siden av fjorden. Byen fikk kongens navn.

Foto: Rune Aakvik/Oslo Museum

Christiania havn med trelast på 1700-tallet. Helt til høyre ser vi det lyse lysthuset til Paleet, ved siden av den Tollboden.

Annerledes sjøfront

Havneforholdene i Bjørvika var kanskje den viktigste årsaken til valget av byggested for den nye byen, ettersom man her på skikkelig vis kunne drive innseiling, handel, lasting og lossing.

Tidligere gikk vannlinjen mye høyere opp enn i dag, og på 1640-tallet ble sjøfronten mot Dronningens gate bebygget med store kjøpmannsgårder i murverk. Skippergata, og Store- og Lille Strandgate ble anlagt på denne tiden.

Foto: Rune Aakvik/Oslo Museum

Bjørvika på 1800-tallet. Bygningen i høyre billedkant er en tidligere Tollbod. Dagens Tollbod står på samme sted. Der brygga ligger går i dag veien. Kunstneren heter Wilhelm Schmettau.

Tollbod nr.1 og 2

På 1600- og 1700-tallet var det storhandel med trelast i havnen. Ved utløpet av Akerselva, der de store skog- og sageierne hadde sine bordtomter, ble trelast skipet ut. Det var mye utenlandshandel og selvsagt nødvendig å holde koll på varer som ble ført inn og ut av byen.

På 1600-tallet lå Tollboden på en liten holme ved enden av Nordre brygge, i forlengelsen av Tollbugata. I 1765 ble det bygget en ny tollbod av tømmer nord for denne.

Foto: Oslo Museum

Dette er tollbod nr.3 eller 4, dessverre gir ikke kildene nok opplysninger om bildet.

Og stadig nye tollboder....

Tollbod nr.3 var i utmurt bindingsverk, men brant ned til grunnen i den store bryggebrannen i 1785 og tollbod nr.4 måtte oppføres 1787-90.

Foto: Daniel Georg Nyblin/Oslo Museum

Personale foran tollbod nr.4 1885

Tollbod nr.5

Dagens tollbod er altså den femte i rekken. Den sto ferdig i 1896, etter at nr.4 ble revet. Den var da omtrent hundre år gammel og ble ansett som gammeldags og lite egnet.

Foto: B. S. Pedersen, Byantikvaren

Tollboden og havna ca.1960.

"Dagens tollbod er den femte i rekken"

Flotte fasader

Den nye Tollboden fikk et representativt utseende, med en forseggjort fasade mot havnefronten. Arkitekt var ingen ringere enn Statens bygningsinspektør Adolf Schirmer. Fasadematerialet er rød forblendingstegl med detaljer av huggen stein.

Foto: Ruth Raabe/Oslo Museum

Tollboden var staselig, men fortsatt lå de gamle skurene og sjøbodene rundt på havna i 1931.

Tollpakkhuset

Tollpakkhuset ble oppført som lagerbygning for Tollvesenet, som holdt til i Tollboden. Arkitekten var danske Johan H. Nebelong. Den ble oppført 1846-50 og er i dag den eldste bygningen som er bevart ved den gamle havnefronten.

Arkitekten ønsket at bygningens funksjon skulle komme klart til uttrykk i fasadene - det er ikke gjort noe forsøk på å skjule de store bueåpningene i 1. etasje. Her var det lett å bringe varene som skulle fortolles inn og ut.

Foto: Byantikvaren

Interiør fra Tollpakkhuset, med buevinduene.